2012. augusztus 29., szerda

Bodzabogyó szörp

Bodzabogyó szörp



Bodzavirág szörpöt már nagyon rég óta minden évben készítek, de bogyóból még semmit nem ettem vagy ittam. Kíváncsi voltam, hogy milyen íze lehet. Így gondoltam kipróbálom a szörpöt és a lekvárt is. No meg textilt, fonalat is akartam  festeni. A terv majdnem terv maradt...

              Ugyanis bodzát szedni nem egyszerű dolog:
Nem igen találtam bogyót, pedig festésnek még az útszéli bodza is jó lett volna.
Már minden bokrot leszüreteltek. Volt olyan környék ahol még a jövő évi termést is leszedték: jól letördelték az ágakat.
 Elég sok utánjárással tudtam 1 vödör bodzát szedni. Ennek is csak töredéke, ami jó helyről való.
Így 30 dkg jutott befőzésre, abból pedig szörpöt készítettem.

A neten talált receptek többsége főzte a szörpöt mindenféle fűszerrel. Én inkább nyersen szerettem volna készíteni. Találtam ilyen recepteket is. De az egyik szerint nyersen a bodzabogyó hashajtó hatású. Nos ilyen hatásnak se magamat, se a családot nem akartam kitenni.

A sok összeolvasás után így gondoltam ki a szörpöt:
               
Bodzabogyó szörp

-  A bogyókat egy villa segítségével leszemeztem és óvatosan megmostam.
Egy nagyobb üvegbe raktam és kézzel összezúztam. A 30 dkg-ra 3 dl vizet öntöttem. Egy pici borkősavat, na.benzoátot kevertem bele és lefedtem, 2 napra napos helyre állítottam.

- Vászonzacskóba szűrtem és lecsepegtettem.

- Felforraltam, csak épp hogy - végül is nem lett belőle hashajtó :) -
   Megmértem, hogy hány dl. Bő 4 dl volt.

- Belekevertem a cukrot. Kb. 35-40 dkg-t. Először kevesebbet raktam, de nem volt jó. Majd üvegbe öntöttem. Most a hűtőben van.

Amikor  megkóstoltam túlságosan nem ízlett. Gondoltam, hogy lehet mégis kellenének bele a fűszerek: szegfűszeg, szegfűbors, fahéj...de ezek már kimaradtak. 
Viszont mentám van. Egy-két összedörzsőlt levelet raktam a poharamba.  Így már ízlett.
Ha a pohárba citromot csavartam úgy is jó volt.

Szóval ha jövőre készítek, akkor citromot is rakok bele, talán fahéjat is.
A lekvár kipróbálása marad a jövő nyárra akár  mentával vagy almával, szilvával...


A visszamaradt bodzát felengedtem vízzel és egy kicsit forraltam, majd állni hagytam. Másnap leszűrtem, pici timsót raktam bele és kipróbáltam festésre.





.

1 megjegyzés: