2012. október 11., csütörtök

Csipkebogyó lekvár

Csipkebogyó lekvár





           Számomra ez egy különleges őszi lekvár. Nagyon szeretem vajas kenyérre kenve.Nálunk ez "drága kincs", mivel nagyon időigényes, macerás.Ebből adódóan csak 1 vagy 2 pici üveggel szoktam készíteni.

           Már a csipkebogyó szedése sem egyszerű és gyors dolog: azt mondják akkor jó ha megcsípte a dér. Nos idén aztán lehetett várni a dérre...Kb. 2-3 hete azt olvastam az újságban, hogy már javában lehet szedni, nem kell a dércsípésre várni. Ezt nem nagyon hittem, hiszen korábban kb. október közepe táján, de már elég hidegben szoktam szedni. Tavaly nem is gyűjtöttem, mert alig volt egy-két szem a bokrokon. Az is nagyon apró volt.
De azért egy séta keretében megnéztem, hogy mi a helyzet a csipkével. Majdnem lekéstem a szüretet. Egyrészt tényleg nagyon érett állapotban volt. Már bőven akadt olyan ami barnára érve , ráncosan épp elhagyni készült a bokrot. Másrészt másoknak is eszébe jutott gyűjteni.

Idén jó volt a termés: sok és nagy szemű. Én csak piros de még kemény bogyókat szedtem.  

A lekvárt kétféleképpen lehet készíteni.

1. Egyszerűbb megoldás: a szemeket magokkal együtt megfőzni és végén átpaszírozni. Ehhez jók a már puha termések is.

2. A szemeket előbb kimagozni és utána megfőzni.Ehhez inkább a kemények kellenek.
Ezt a megoldást alkalmazom, mivel a csipkebogyó belsejében a magok között szúrós kis szőrszálacskák is vannak. Esélyt se akarok adni nekik, hogy a lekváromba kerüljenek.

Így készül a lekvárom:

1. A csipkebogyókat megmosom, majd megtisztítom:
    végeit levágom, és ketté vágva kikaparom a magos belsejét.

2. Átmosom és vastag aljú lábasba rakom, annyi vízzel, hogy éppen ellepje.Ha főzés közben szükséges öntök utána vizet.

3. Fedő alatt addig főzöm amig a csipke ki nem bújik a kabátjából, vagyis a vékony kemény héja leválik. Eleinte figyelni kell rá, mert könnyen kifuthat. Később időnként kevergetem.


4. Ha már jó: hagyom hűlni, majd nagyon sűrű szitán átpaszírozom.



6. Megmérem az áttört csipke súlyát és újra felteszem főzni. De most már állandóan kevergetem. Addig, amíg elég sűrű lesz. Ez kb. 15-20 perc.

7. Cukrot adok hozzá. 1 kg péphez 50 dkg-t. Idén rekord mennyiségű készült: 1 kg. Na jó, ez másnak lehet, hogy nem sok de nekem igen. Korábban ha 30 dkg-t sikerült pucolni már jó volt. Csupán egy délutánba meg egy estébe került...

8. Most már nagyon kell keverni, könnyen odakap még vastag aljú edényben is. Csak addig főzöm amíg újra forr.

9. A gáz elzárása után egy csipet nátrium benzoátot keverek bele. Nem szeretem a tartósítót, de ez olyan időigényes a szedés és a pucolás miatt, hogy nem adhatok esélyt a romlásnak. Forrón tiszta üvegekbe töltöm. Csavaros tetővel lezárom, pár percre fejre állítom és száraz dunsztba teszem.


2 megjegyzés:

  1. mivel kaparod ki a magokat? kíváncsian várom a választ! köszönöm, I.

    VálaszTörlés
  2. Látom egy kicsit kések a válasszal...
    Kiskést szoktam használni. Ketté vágom a bogyót, és a kés hegyével kaparom ki a magokat.

    VálaszTörlés